Door Carrie Vissers – Martens op 13 maart 2015

PvdA Eijsden-Margraten op werkbezoek in Monschau (Dld.)

De voorzitter van de PvdA Eijsden-Margraten, bracht samen met de wethouder, de raadsleden en enkele commissieleden op 11 maart een werkbezoek aan de gemeente Monschau in de Eifel. Net als Eijsden-Margraten is Monschau een kleine plattelandsgemeente in de schaduw van een grote stad, die welbekend is om zijn toeristische aantrekkingskracht. We werden door de directeur uitgebreid voorgelicht over de innovatie in bedrijvigheid in het Handwerker Innovationszentrum Eifel, een bedrijfsverzamelgebouw waar een 30-tal jonge bedrijven onderdak hebben gevonden. In de 19 jaar van het bestaan is dit HIMO veranderd van een ambachtelijk centrum naar een innovatie- en dienstverleningscentrum die nauw verbonden is met de technische hogeschool en universiteit in Aken. Het gebouw is een voorbeeld van duurzaamheid in materiaalgebruik, energievoorziening en inpassing in de omgeving.

blauwe jas fractie bezoek om de tafel

Het vroegere “Fremdenverkehrsamt” is omgevormd tot een modern dienstverlenend bedrijf dat het toeristisch product Monschau en de Eifel ontwikkelt en promoot. Zo is met regionale partners de oude spoorbaan “Vennbahn” omgebouwd tot een toeristisch fietspad dat door de mooiste plekjes van dit deel van de Eifel voert en daardoor de nieuwe doelgroep van de recreatieve fietser naar Monschau weet te lokken, aldus de directrice. Een voorbeeld voor onze plannen voor de fietsroute over de oude spoorlijn van Maastricht naar Aken door het Heuvelland. Deze kleine gemeente weet met meet dan 300 kleinschalige verblijfsaccommodaties meer dan 130.000 overnachtingen per jaar te halen en ongeveer 1,5 miljoen dagtoeristen.

Na afloop van het werkbezoek hebben we in een typisch Monschause Kneipe de dag geëvalueerd. Alles bij elkaar een informatief en gezellig werkbezoek.

Carrie Vissers – Martens

raadslid commissielid zorg en welzijn Mijn naam is Carrie Vissers-Martens . Ik ben geboren op 20-02-1968 te Gronsveld. Getrouwd met Gerrie Vissers en (pleeg)moeder van 6 kinderen. Mijn beroep was verzorgende IG en op dit moment ben ik werkzaam in de kantine van SCG Gronsveld. Als raadslid word je van allerlei kanten “bestookt” met verzoeken

Meer over Carrie Vissers – Martens