Onderwijs

Door de sterke daling van het leerlingenaantal komt het voortbestaan van een aantal basisscholen, met name in de kleine kernen, verder onder druk te staan. Sluiting dreigt.

Vooropgesteld: het primaat om een school al dan niet te sluiten ligt niet bij de politiek, maar bij de schoolbesturen. Een laisser-faire houding past echter niet bij deze ontwikkelingen:

  • Scholen vormen een functie in (kleine) kernen;
  • Het sluiten van een kleine school kan ruimtegebrek en dus uitbreiding van een andere met zich mee brengen;
  • Scholen kunnen niet geïsoleerd gezien worden van andere ‘kindpartners’ zoals peuterspeelzalen, kinderopvang en CJG’s. In de toekomst zijn scholen een onderdeel van zogenoemde IKC’s (integrale kind centra);
  • Scholen kunnen niet los gezien worden van de toekomstige taken van de gemeente op het gebied van de jeugdzorg.
  • Scholen hebben belangrijke taken op het gebied van zorg en passend onderwijs. Het aantal taken is gegroeid en een school is al lang geen enkelvoudig lesgevend instituut meer. Scholen dienen over voldoende mogelijkheden en competenties te beschikken om aan deze taken invulling te geven.

Kortom: de PvdA zal (samen met de onderwijsinstellingen) volop blijven participeren in deze discussies en is van mening dat het simpelweg sluiten van een school geen zaak is van schoolbesturen alleen. Het al dan niet sluiten van een school is geen kwestie van leerlingenaantallen en opheffingsnormen alleen. Het gaat primair om de kwaliteit waarmee álle taken vervuld worden. De gemeente zal vanuit haar verantwoordelijkheden hier volop sturing aan geven.

Brede vorming van kinderen

De nabijheid van zoveel andere opleidingen van voortgezet en hoger onderwijs in de buurgemeenten, maakt het mogelijk om onze kinderen al vroeg te laten kennismaken met de wijdere wereld van kennis, techniek en wetenschap. Voor de ontwikkeling van onze (klein)-kinderen is het van groot belang dat we die kansen grijpen en ten nutte maken.

Taalonderwijs Engels, Frans, Duits

In een regio die zozeer in het hart van het éénwordende Europa ligt, moet het vanzelfsprekend zijn dat we allemaal Engels en de buurtalen spreken en verstaan. Dat is nodig voor het sociale contact, voor het culturele besef , voor het zakendoen en voor de kansen op de arbeidsmarkt. Daarom vinden wij het nodig om al zo vroeg mogelijk met onderwijs in vreemde talen te beginnen. Volwassenen en ouderen worden aangemoedigd om hun kennis en vaardigheden in de vreemde talen te ontwikkelen.

Bibliotheek

De bibliotheekvoorziening in onze gemeente en van de andere Heuvellandgemeenten is zal samengaan met de stadsbibliotheek van Maastricht. Daarmee is de kennisbasis voor een moderne bibliotheekvoorziening geborgd. Een bibliotheek is meer dan een aantal strekkende meters boeken, maar een modern informatiecentrum met brede maatschappelijke taken. De verdere digitalisering van de bibliotheekvoorziening, moet helpen om de bereikbaarheid van literatuur en vakgerichte kennis te vergroten.

In de gemeente Meerssen lopen ontwikkelingen om te komen tot de oprichting van een zogenaamd. Taalhuis verbonden aan de bibliotheek om de achterstand die burgers hebben opgelopen op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en digitale communicatie weg te werken. Wij volgen dit om na te gaan of hier op aan aangesloten moet worden.

Het STEM-II* project (Science, Technology, Engineering en Mathematics)

is een breed  samenwerkingsproject op het gebied van wetenschap en technologie in het primair onderwijs. Dit project is gestart met pilot bij Kindante en wordt uitgevoerd door 7 schoolbesturen in Zuid-Limburg: Adelante, Innovo, Kindante (penvoerder), kom Leren, Mosa Lira, Movare en Triade.

Het gaat er bij STEM-II niet per definitie om dat leerlingen zich louter technische vaardigheden eigen maken of “pure” technische kennis verwerven. Ze leren kinderen en leerkrachten met een nieuwsgierige blik en open mind te  kijken naar de hun omringende wereld. Hierbij stimuleert men een onderzoekende en ontwerpende leerhouding steeds in relatie met de omringende samenleving/maatschappij. Meer dan 50 basisscholen zijn aangesloten op deze ontwikkeling. Wij pleiten ervoor dat Eijsden Margraten een stimulerende en faciliterende rol speelt om alle basisscholen op deze ontwikkeling te laten aansluiten.